De kracht van audio

Radio

Radio is met een aandeel van 72% het grootste domein binnen het Audio landschap en kun je altijd en overal beluisteren (bron: NLO AudioMonitor). Thuis via een radio of onderweg via DAB+ of een app. Op welke zenders kun je binnen welke tijdvakken op welke weekdagen jouw primaire focusdoelgroep het beste bereiken?

 

Wij helpen je met de beste audio strategie en kijken naast radio ook naar digitale radio, streaming, podcasts, YouTube audio, enz. Dit doen we op basis van data, wetenschap en inzicht in de performance van iedere uitzending. Voor elk budget zijn er passende mogelijkheden.

Ingrediënten voor een succesvolle Audio campagne

Kosten

Performance

Impact

Radio

Radio Commercials

Adverteren met je commercial in een reclameblok. Een manier om in korte tijd de massa te bereiken om zo bijvoorbeeld je geholpen en spontane naamsbekendheid te verhogen, overweging en top of mind awareness te creëren en consumenten te activeren. Luisteraars beluisteren gemiddeld 2,12 radiozenders en doen dit 4 uur en 18 minuten per dag. (bron: NLO, doelgroep 10+ jaar, 2020).

Radio

Radio Audioboarding

Korte uitingen van 5 seconden met daarin de boodschap “dit programma wordt/werd mede mogelijk gemaakt door…”. Een voordelige manier om snel naamsbekendheid te creëren. Billboards worden meestal uitgezonden in programma zendtijd waardoor er strengere wetgeving is voor de creatie. Je kunt op deze manier bijvoorbeeld het weerbericht of een hitlijst sponsoren.

Radio

Radio Charitatief

Voor goede doelen met een CBF-keurmerk en/of een ANBI-status zijn er lager geprijsde inkoopmogelijkheden beschikbaar. Zo is de netto basisprijs bij Ster voor 2021 vastgesteld op € 90,- (doelgroep 25 jaar en ouder), bij One Media Sales en Qmusic is dit 75% korting. Iedere radiozender heeft speciale charitatieve aanbiedingen.

Special Advertising

Radio Roadblock

Met een roadblock laat je je commercial op hetzelfde moment op meerdere zenders tegelijk horen. Zo bereik je op hetzelfde moment een grote groep luisteraars. Dit kan bijvoorbeeld ingezet worden tijdens een kick-off van een nieuwe campagne of gebruikt worden om direct een grote groep consumenten te activeren.

Online Radio

Radio Smart Ads

Met Smart Ads kun je via de digitale radiokanalen ad replacement in de live audiostream toepassen zodat je van broadcasting naar unicasting gaat. Live luisteraars via de FM horen bijvoorbeeld een promo waarbij digitale live luisteraars in diezelfde livestream een commercial te horen krijgen.

Online Radio

Digitale Radio

Via digitale radio kun je specifieke doelgroepen bereiken en bijvoorbeeld sturen naar regio, het weer of het device waarmee geluisterd wordt. De inkoop hiervan gaat middels een CPM tarief als uitgangspunt. Zo kun je bijvoorbeeld een extra nadruk leggen op een specifieke doelgroep binnen je audio campagne.

Streaming

Audio Streaming

Spotify en YouTube zijn de meest gebruikte platformen voor audio streaming. Er zijn verschillende mogelijkheden om luisteraars zonder een betaald abonnement op deze diensten te bereiken met commerciële boodschappen. Je kunt ook inspelen op het gebruik van koptelefoons door een 3D commercial in te zetten en hiermee extra impact te creëren.

Podcasts

Podcasts

Podcasts worden het meest beluisterd via Spotify en YouTube. Er is veel creatieve ruimte om te adverteren in een podcast waarbij een match met de inhoud en de makers van de podcast belangrijk is. Inzicht in de consumptie van podcasts is er middels de Podcast & Audio On Demand Standaard van het NLO in samenwerking met Triton Digital.

Total Audio

Radio Branded Content

Branded Content biedt een zeer breed scala aan mogelijkheden. Van hoofdsponsor worden van een actie met Mattie & Marieke op Qmusic tot het claimen van Hierrr Met Je Rekening op 538 naar het creëren van een volledig nieuw concept met een radiozender, alles is mogelijk. Voor iedere doelstelling en budget is er een oplossing waarbij de fit en de creatie bepalend zijn voor succes.

Audio

Smart Speakers

Het bezit van Smart Speakers is nog erg beperkt in Nederland, in 2020 geeft 12% aan een smart speaker in het huishouden te hebben. Ze worden het meest gebruikt om naar radiozenders en streamingdiensten te luisteren. Google is op dit moment marktleider op het gebied van smart speakers in Nederland.

Onze aanpak

De mogelijkheden binnen het audiolandschap worden steeds diverser maar radio is nog de absolute #1. Wij maken voor iedere adverteerder een eigen datagedreven strategie gebaseerd op wetenschap en performance. Een strategie die continu geoptimaliseerd wordt op basis van het consumentengedrag en het effect op groei voor jouw merk. One size does not fit all, daarom krijg je bij ons een op maat gemaakt advies die we tot in detail voor je uitwerken. Altijd onafhankelijk, flexibel en transparant. Dat is Featly.

Neem contact op

Advies voor jouw audio strategie? Bij Featly helpen we je graag. Plan vrijblijvend een adviesgesprek met ons